En snöig promenad

Idag kom jag iväg till stallet lite tidigare än planerat, om än ganska sent. Men med lite extra tid så passade jag på att göra något med damen. Det blev en liten promenad! Finns ju typ inga vägar att gå nu när det är så mycket snö, om man inte vill pulsa runt och det kan jag inte påstå att varken jag eller damen känner för! Så vi fick helt enkelt ge oss ut på 70-vägen och gå rundan runt ena sommarhagen, lagom lång, bara en kort sträcka som är oplogad, hade ju varit toppen, om du inte vore för den stora vägen. Tack och lov så har jag ju en väldigt trafiksäker häst, för det mesta. Bilarna bryr hon sig inte mycket om, är värre med andra saker hon reagerar på och vill knata ut i vägen, eller varför inte jaga bilarna? Ja, hon har en hel del idéer min lilla dam!

Idag hade Tiki samlat på sig redigt med energi, var som att gå med en liten bomb, en väldigt rolig bomb dock tack och lov. Hon sprang och studsade och hade sig större delen av rundan, och jag försökte tappert hålla tempo! Kan tala om att det inte är allt för lätt att springa på en hal väg i tunga vinterkläder och klumpiga skor... Men damen tyckte det var sååå kul så det var det värt!
 
Efter ett tag ut på 70-vägen kom det en mötande lastbil, och bakom om oss kom det några personbilar, det kändes inte helt bra. Nu blir ju Tiki för det mesta inte rädd som sagt, men jag vet ju att folk är himla duktiga på att lägga sig i en baken på en när man hamnar i såna situationer, och en övertaggad ponny med bilar i baken och en mötande lastbil, nä, det kändes inte som en bra idé! Så, vi slängde oss ut på gärdet. Till det gärdet är det ett dike, ett rätt djupt sådant dessutom. Detta dike var nu alltså fyllt med snö, snön i diket låg högre än snön på gärdet, så ni kan ju tänka er att det var rätt djupt. Jag är glad att jag har en så cool ponny alltså, stackaren drunknade nästan i snön som inte var långt ifrån ryggen på henne när vi kommit ut. Men hon verkade tycka det var kul, tokan. Bilarna fick passera innan vi kravlade oss upp igen. Stackars Tiki fick hoppa fram för att komma någonstans, såg nästan ut som att hon simmade i snön. Det är inte lätt att vara liten! Men hon såg nöjd ut när vi var uppe på vägen igen, min tappra lilla dam!
 
I övrigt var Tiki som sagt himla pigg hela turen, jätte härligt! Efter att ha pulsat genom snön ungefär en halv km tillbaka till gården, och vi äntligen kom ut där det var plogat, då drog damen några lyckosprång haha, så söt! Men trots att hon tyckte det var tungt genom den tunga snön (det tyckte jag med kan jag ju säga...) så var hon himla pigg och travade fram större delen av tiden, öronen spetsade och full fart, så härligt! Då hängde dock inte jag med så hon fick bara trava korta sträckor, inte lätt med en klen matte!
 
Taggad ponny redo för en promenad!
 
Det snöade ju sådär lagom mycket när vi var ute!
 
Tog en paus i pulsandet och Tiki tyckte det var läge att gräva fram lite käk!
Promenad, Tiki | |
Upp