JPEG vs PNG

Ett tips för er alla som jobbar med bilder i olika typer av bildbehandlings program är att när ni sparar, så spara i PNG. Det finns många olika format att spara i, bland annat JPEG, PNG och GIF, det är väl de tre vanligaste. Jag har alltid sparat i JPEG enda tills Nea var här och frågade varför, hon visa mig vart jag kunde gå in för att välja PNG och där kan man även se skillnaden, och den är faktiskt rätt så stor!

Vet inte om det syns så bra här på bloggen och där det är en sån liten bild?
Men trycker ni på bilden får ni se den i större format, hoppas det syns bättre där!

Men hur gör man då? Ja jag kan ju bara tala om hur man gör i mitt Photoshop vilket är Adobe Photoshop men skulle gissa att det är liknande i andra program också!




- Även denna bilden är länkad -
Där väljer man då alltså PNG 24 för bästa kvalité!

Någon annan som har något annat bra tips så är ni välkommna att komma med dom!

Photoshop | |
Upp